vrijdag 15 april 2011

een dagje Mindfulness in Lienden


De wekker gaat …..het is 7 uur en ik sta vrolijk op: Ik heb vandaag een dagje voor me zelf gepland, dat voelt heerlijk een dagje met aandacht voor maar 1 persoon en dat ben ikzelf. Niets hoeft……, ik mag de hele dag ontspannen en gek genoeg ga ik toch naar kantoor……..wat gaat zij doen vraag je je wellicht af?


Ik ga naar een Mindfulness dag, begeleid door mijn collega Kees Dullemond. Ik heb deze dag al een aantal keren beleefd en vandaag ga ik het vervolg op de introductie cursus doen. Ik ben razend benieuwd welke oefeningen Kees vandaag voor me in petto heeft.

De route naar Lienden in mijn relaxpak is al een feest, ik geniet onderweg van de stilte en zie dat de fruitbomen al in bloei staan, wat is dit prachtig…de lente in zicht en mijn dag kan niet meer stuk.

Aangekomen op kantoor, drink ik een kopje koffie en maak kennis met de andere deelnemers. Rond half 10 lig ik op het matje op de rustige zolder van ons pand.

Mindfulness: een dag met aandacht voor alle gedachtes die je hebt en hier oordeelloos naar kijken dat is wat het mij brengt, met mededogen kijken naar me zelf en mijn gedachtes. Iets wat erg simpel lijkt en oh zo last is, ervaar ik.

Naast een heerlijke mindful-wandeling over de dijk, leer ik een zeer waardevolle oefening vandaag die ik later nog menigmaal in de praktijk gebruik; de 3-minuten-aandachtsoefening. De oefening gaat als volgt:

Minuut 1 stel jezelf 3 vragen: welke gedachtes heb ik, welke gevoelens ervaar ik en wat voel ik in mijn lichaam. ?

Minuut 2 ga met je aandacht naar je ademhaling

Minuut 3 je ademhaling uitzetten in je hele lichaam

Na een overheerlijke, met aandacht verzorgde lunch sluiten we de dag af met de welbekende Bodyscan. Ik heb ontzettend genoten van de dag waarbij ik vooral meeneem dat je velerlei zaken mindful kan doen:

Mindful eten, mindful moeder zijn, mindful koken etc etc

Wil je ook een Mindfulness dag mee beleven? Kijk dan op http://www.fpnp.nl/ bij mijn aanbod



Geen opmerkingen:

Een reactie posten